Thursday 12 June 2014

EXPAT Semeru 2014

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, EXPAT Semeru bersama luarbiasafoto.com telah berjaya dengan jayanya. Thanks to Allah for a wonderful weather, thanks to friends from Indonesia for all hospitality, and thanks to all team from Malaysia for a wonderful moment and friendship. Ok saya terfikir untuk blog sepenuhnya pasal keseluruhan kami punya expedisi. Jeng jeng jeng macam menarik je intro hahahahaah.

DAY 1
Ok kami mulakan ekspedisi dari Kuantan pada 20/5 pukul 745 pagi. Saya dh siap kemas beg 7 hari sebelum tarikh tu :p

Photo credit goes to Faizal Shaupi, an awesome arial videographer  from Pahang.

Ok, lepas naik bas, kami sampai pekeliling. So turun d pekeliling, kami naik monorail ke KL Sentral. And terus naik ERL ke KLIA2. Wahhhh. Besar rupanya airport ni sampai sesat2 lah hahahahaahhaah. Tapi tempat baru, banyak ruang x penuh lg lah hehehe.

OK ini gambar dlm monorail nak ke KL Sentral. Sume pakat tgk apa ke hal nya rombongan ni bawak beg besar2 hahaha :D

Pak Ali di KLIA2. Menyuruh semua stay excited untuk menunggu foto2 dari kami hehehehe.

Dan kemudian kami pun terbang lah ke Surabaya, Juanda Airport. Menanti kami di sana ialah Kabul, Prem, Gedek, Bagong, Yohny, Soleman, muhe. Sememangnya team indonesia amatlah osemmm!!!

Ok gambar masa malam otw to ranupani tuxde haha. Ranupani dikenali sebagai perkampungan di atas awan. Sama dengan bromo. Sbb memang lokasi nya di atas awan. Tapi gambar pagi esok nya ada hehe. Ok end of day 1.

Kehadiran kami ke indonesia di sambut dengan keindahan magic hour ketika matahari terbenam. Alhamdulillah.

Keindahan Ranu Pane di awal pagi. Amat mengasyikkan melihat daerah yg berada di atas awan. (atas air tu awan ye bukan kabus harap maklum hihi)

DAY 2

Day 2 kami ada 5 org yg sampai lambat semalam bgn lmbt pagi tu. Opsss lupa nk bgtau kami lambat disebabkan jeep rosak. Yg paling best masa jeep rosak tu kuar lagu everything gonna be alright. Hahaha mmg cool abis blake lps dgr lagu tu hihi. Xdela nk panik ke apa ke hihi. Ok sambung cerita day 2. Kami bgn then berkemas n packing brg. Kami ramai pakai porter sbb yelah photographer kan bnyk equipment nya haha  saya share porter dgn Azam Alwi. Beg kami xdela berat sgt. Porter pn nmpak happy je bawak beg kami hihi. Lepas tu bfast nasgor, siap2 untuk trekking. Bila trekking biasanya akan terpecah dua. And biasanya aku follow platon depan. Bukan sebab aku laju, tp sebab aku xleh nk slow sbb nnti akan saiko diri sendiri huhu. Depan mcm biasa ada dr jamal, mizi tucker n kali ni azam alwi pn duk group depan hehe. Dalam kami berempat, aku sorg je bukan cyclist ahaks. So trekking dgn cyclist amatlah menduga minda anda untuk stay strong. Diaorg buat trekking ni mcm kayuh beskal. Bapok laju wehhhhh hahahaha. Jenuh nk mengejar. And akhirnya lepas tiga jam. Kami sampai di post 4. Masa tu, kami xperasan di blkg kami tu Ranu Kumbolo. Sbb time tudi penuhi awan. Masa tu semua muka monyok sbb lapar. Tp bila awan bergerak n nampk pemandangan tasik tu, semua kalut amik kamera n shoot. Subhanallah. Its amazing. Superbb nature. Bersyukur terpilih oleh Allah untuk menikmati keindahan alam ini. Lepas sejam lebih kami lepak di pos 4, then kami pn gerak ke ranu kumbolo sbb semua dh puas shoot gambar. Abislah trekking pada day 2. Group satu lg a bit late sampai lepas kami. Tp mereka tetap sampai tanpa sebarang masalah :)
Lepas solat, khemah siap. Makanan siap. Kami makan, lepak2 sembang2. Solat maghrib isyak. Pastu tido. Tapi saya mcm biasa lah. Disebabkan menggilai milky way. Saya tido kejap pastu tjaga sbb terasa nk shoot. Fuhhhh indah sungguh hamparan bintang Allah bagi malam tu. Alhamdulillah wa Syukrillah. Lepas a few shot, then azam alwi pn join shoot. Dalam sejam gitu then saya pn sambung tido. Sbb masa tu awan pn dh dtg. Macam tutup sikit bintang2 tu. Tapi apa2 pn saya amat bersyukur cuaca menyebelahi n saya ada a few shot milky way yg best.

Kehadiran kami disambut oleh milkyway yang sedikit berawan. Apa pun tetap kelihatan Alhamdulillah :)

End of day 2.

DAY 3

Day 3 kami memulakan pagi itu dengan bangun lewat hahahah! Bukan kami tapi saya sebenarnya :p Setelah bersiap makan semua selesai, kami pun bersiap untuk bergerak ke kalimati, destinasi terakhir sebelum ke puncak. Hermmmmm trek nya juga agak santai, sebab saya pernah ke Rinjani dan trek Rinjani lebih susah. Sebab tu saya katakan santai ahaks. So bila trekking, kami melalui savannah yang amat indah Orok Orok Ombo nama diberi. Jangan tanya kenapa dengan nama tu. Sebab saya tak sempat nak selidik ahaks. So trekking lebih kurang, sampai lah 3 jam lebih sikit ke Kalimati Campsite. Dan di sini, kami dapat lihat letusan asap dari kawah semeru dengan lebih jelas. Dan disini juga, terdapat hujan abu. Ianya terjadi ketika letusan itu berlaku, asap yg kuat menyebabkan debu sampai ke campsite. Cuak sekejap betul ke nak naik summit tgh malam ni. Kat sini pn dapat asap. Tp dikatakan itu adalah perkara biasa. So hari di Kalimati di isi dengan istirehat, 'marking' (sy dua kali marking kt Kalimati hahaha pertama kali dalam sejarah masa hiking 2 kali sy marking), shoot sunset, milky way (mcm biasa) dan tidur hehehe.

Trek menuju ke Kalimati, puncak Semeru dilitupi awan.
Sunset di Kalimati Basecamp. Di mahameru, kita dilarang untuk membuat unggun api. Tapi ......... :p
 Milky way macam biasa oleh penggemar milky way di Kalimati Campsite heheheheh.

zzzzzzzzzz pukul 1030 kami dikejutkn oleh Dr Jamal untuk summit attack.  Ok semua dah bersiap sepatutnya bertolak kul 11, tapi sebab terlalu ramai hiker yg bertolak time tu kami tunda bergerak pukul 1130. Ok now masa untuk bergerak. Saya trekking bersama azam alwi. Kabul guide kami pesan jalan jangan seperti berbaris, kena mcm zig zag sebabnya nnti batu jatuh tak sempat nak elak. Sebabnya treknya 3langkah ke depan, tapi kita hanya dapat dua langkah ajer. Bila orang malaysia tanya tinggi mahameru berapa? kami cakaplah 3676m dan biasanya mereka akan cakap owhhh kinabalu tinggi lagi. Haaaa ni nak habaq mai, saya pernah ke Kinabalu tau tahun 2002. Dan saya tahu mcm mana trek ke summit. Dan saya suggestkan pada yg duk mendabik dada pernah sampai kinabalu, cubalah pula summit mahameru :p
Ok cerita trekking ni terpaksa bersambung day 4 sebabnya dah pukul 12 malam kan hahahahaha.
DAY 4

Ok, ni yang part plg best. giler setahun baru sambung hahahahahah. Kami memulakan pendakian yg menyeksakan dengan suhu drop sampai 5c kalau xsilap. Hidung berair, jari beku even aku pakai glove org main snowboard tau. Bapok ler tebalnya. Tp still jari tu dpt rasa beku nya. kamu trekking 1230 dan aku sampai summit dlm kul 7 gitu kot. My partner in crime masa hiking is Azam Alwi. Tp nk dekat summit, dia xtahan dgn pace aku yg slow. terus dia tinggal bdesup sbb dia nmpak sunrise yg bakal gemilang. So dah tinggal sensorg, aku decide utk solat subuh terus, rehat kejap. Enjoy sunrise. Pastu baru sambung pjalanan sampai ke summit. Masa bhenti sensorg ni dlm kul 530-6 kalau xsilap.

Biasanya kita tgk gambar summit semeru dari penanjakan. Ni gmbr penanjakan dari summit semeru hehehehe

Haaa ni gambar common view dari penanjakan. Ni gambar dua hari selepas sampai summit hehe

Ni stromboli eruption from summit. Maha Suci Allah yang menciptakan. Dapat tengok dari jarak dekat Alhamdulillah

Tengoklah perbezaan size letusan asap dari kawah semeru itu jika dibandingkan dengan size manusia :)

Ok dah habis berpenant lelah dan berehat di summit, kami pun turun semula ke kalimati campsite. Sebelum tu, selfie dulu kekekekeke

Nowdays, selfie is a must hahahah

Ni gambaran sebenar trek kami. 3 steps up, 2 steps down. Korang bayangkan. 3 step sebenarnya dpt satu step jer huhuhuhuhu. Tp Alhamdulillah compare dgn Rinjani, kali ni aku wat proper skit pakai gaiter, pakai kasut hiking. So Alhamdulillah xde la kuku patah huhu.And trekking pole dua memang sangat2 membantu. Yang paling awal tiba di summit ialah mizi tucker. 4 jam kot dh sampai. Abis dipotong nya semua org tempatan kt situ. Siap ada milkyway lah kt summit semeru. Yang paling lewat tiba Dr ali dan sam. Tp Alhamdulillah berkat kegigihan dan ketabahan depa sampai summit walaupn trekking hampir 12jam. Saya kagum!!!! Kalau saya mmg mental dh koyak la. Memang ajak turun balik kalau dh lama gitu. Respek!!! :)

Ok sambung cerita psl turun. Then sampai kalimati, solat. Rehat. Sbb petang kami kena terus turun ke ranu kumbolo sebabnya nk tido di sana lagi satu malam. Nak layan milky way lagi sekali kan hihi. Otw ke ranu kumbolo, masa di oro-oro ombo Alhamdulillah dikurniakan sunset yang gemilang. Dan malam itu memang tiada awan yg menutupi milkyway mcm mlm sebelum tu yg ada sedikit terlindung dari awan. Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah.

Alhamdulillah Rays of Light Sunset di Orok-Orok Ombo :)

Saya memang seorang penggemar milky way. Di pergunungan, cahaya bulan tidak menjadi masalah. Malah ianya membantu untuk menyuluh foreground dan cahayanya lebih sekata :)

DAY 5

Ok sekarang kami sudah mahu turun ke ranu pani. Sebab malam tu kami akan tido di bromo. Otw turun tu, kami dalam keadaan santai2 ajer. Awal pagi tu kami merakan sunrise di ranu kumbolo.

Difahamkan beliau manusia pertama yang melakukan penerbangan di ranu kumbolo hihihihihi. Ramai orang lokal kagum dengan beliau. Hebat mamat ni. Tp sokmo cr baloh ngn aku hahahhahah.

Sunrise di Ranu Kumbolo. Tengoklah penuh khemah kt sini. Sejak cerita 5cm (boleh search youtube) ditayangkan, dipercayai ramai orang lokal yg g honeymoon kt sini.

Ok dah nak turun dah. Memang time turun aritu santai sesantai2 nya huhu. Sampai ranupani solat asar n bersiap utk ke bromo. What an amazing expericence with rhodong luarbiasa :)

DAY 6

Ok day 6 ni tak banyak untuk dikongsi. Kami pergi ke madakaripu waterfalls, tinggi jugaklah air terjun nya.

Nampak kan org kecik kat bawah tu huhu. Lepas ke sini. Kami pn pulang ke Surabaya

DAY 7

So hari last ni. Kami cuma ke Pasar Pabean. Shopping skit, shoot street skit. Oh ya kami ke pasar arab jugak. Kat situ ada masjid yang mana kalau xsilap ada makam wali kt situ. Dan ketika masuk waktu solat, mmg masjid tu penuh. Sesuatu yg susah nk di lihat di Malaysia.

Penutup

Ada orang tanya, kenapa tak travel tempat lain? Kenapa xtahu pun pasal group awk ni? Hermmm actually kami ni small community ajer. Kebanyakannya based kt Kuantan. Community kami kecil tapi jiwa kami besar untuk menghasilkan karya. Untuk menghasilkan karya yang luarbiasa, perlulah jiwa yang luarbiasa kan. Kumpulan kami tidak glamer dan kami jarang berbicara tentang gadjet.  Kami selalu berbicara tentang karya karya kami :)

Saya jarang update gambar di blog. So boleh ke flickr sy untuk nonton ya hihihihihi.

Saya rasa tu je kot. So 2015 insyaAllah saya akan berEXPAT ke Taiwan end of August nnti. Doa2kan ya :)

Salehuddin Lokman (Pokleh)
Whatsapp : 0136166757
Email : salehuddinlokman@yahoo.com
FB : Salehuddin Lokman

1. sikit sangat gambar nya..banyak la sikit untuk pembakaran sahabat2 yang takleh join ni sob3

Kamrul

2. nice shot and nice scenery...

1. thanks for the comment. if u need travel photographer for your portfolio, boleh whatsapp or call ya :)