Tuesday 29 January 2013

HDR My Way

Assalamualaikum wbt.

Sebab baru perasan last update aritu Sept 2012, so harussla ada updet baru muahahaha. Ok, sekarang saya nk share sikit pasal HDR. Ni style saya ok, lain org lain style. Saya menekan kan HDR yg natural, HDR yang sy akan proses berdasarkan apa yg sy nampak. Yg plg penting bagi saya sblm buat HDR ni, ialah berapa Exposure kita perlukan utk sekeping gambar (berapa beza dynamic range nya). sy HDR kadang2 3 exp aje, kdg2 5 exp, kdg2 9exp. Tp plg bnyk stkt ni 9Exp lah, xde lg lebih dari itu.


Mount Rinjani Morning View (HDR) | EXPAT Rinjani 

Ni contoh dari 5 Exposure, saya shoot masa EXPAT Rinjani aritu

Morning View | Pullman Putrajaya 
Ni dari 9 Exp, saya shoot masa outing dgn sahabat sy di Putrajaya. Gmbr ni dpt saguhati dlm contest FOTOSKOOL judged by Vedd Edd

Beza setiap exp sy shoot +- 1EV. Ni style saya tau, style org lain berbeza. Tu sebab sy cakap HDR My Way hehehe. Yang paling penting ialah exposure yg tengah2, n exposure yg plg hujung cth kalau 9 exp, yg -+3 EV tu. Kadang2 shoot dulu 9 exp, tapi kalau rasa perlu guna 5 exp or 7 exp je, sy guna bnyk yg nak aje.

Sapa nak tgk gmbr HDR lama saya yg kategorinya langit nak runtuh? Kejap ye

Beserah beach 

Haha inilah HDR yg bila sy tgk blk, teruk betul. Dulu rasa mcm dah ohsem hahahaha.

Lama dah sy xshoot HDR sejak ada GND filter ni. Tp sy shoot jugak bila keadaan memaksa (cth bila beza Dynamic Range yg sgt tinggi). Utk HDR ni, sy blajar dari ramai guru. Dan saya gabungkan menjadi style saya. Antara guru2 HDR saya ialah Dr Ali Shamsul Bahar, Azam Alwi, Fadzly Zainuddin dan Cikgu Norhisyam Zainul Abidin.

Ok hingga jumpa lain kali. Doakan sy konsisten tulis blog ye teman2. Ada FB ni, mls skit nk berblog huhuhuhu

12 comments:

  1. malas... malas... tulis je apa yang terlintas,, tepek gambo sendri pun dah kira entri,,, bukan susah pun... wakakakakak

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul jugok haahhaaha. lps ni update lebih pd travel photography n psl family kot :D

      Delete
    2. Kemah kemim bey idola :) -Firdausi Nuzula

      Delete
  2. Mantap. Tuah Roslan. :-)

    ReplyDelete
  3. kemah keming!..teruskan menulis bro..:0 -Aku madie

    ReplyDelete